De Innovatieve Renovatie van de Afsluitdijk: Een Duurzame Transformatie

07 mrt , 12:21 Gemeente
image 23 674486d6268d1

De Afsluitdijk: Een Staaltje van Innovatie

In de afgelopen jaren heeft de iconische Afsluitdijk een ingrijpende transformatie ondergaan. Het bekende bouwconsortium Levvel, bestaande uit BAM, Van Oord, Rebel en Invesis, heeft met innovatieve technieken de dijk versterkt en verhoogd. Deze renovatie, geleid door projectdirecteur Jan Jalving van Levvel EPC, bracht opmerkelijke veranderingen met zich mee.

75.000 Duurzame Betonblokken

De Afsluitdijk werd niet alleen versterkt maar ook met maar liefst twee meter verhoogd met behulp van 75.000 bijzondere betonblokken. De zogenaamde Levvelblocs, elk wegend 6 ton, worden beschouwd als een doorontwikkeling van het oorspronkelijke Xbloc-golfbrekerblok. Deze betonblokken zijn speciaal ontworpen om de strakke lijn van de dijk te behouden, op verzoek van Rijkswaterstaat, wat resulteerde in de unieke Levvelblocs.

Anekdotes van Jan Jalving

De lezing, gegeven door Jan Jalving, belooft interessante anekdotes over de ontwikkeling en uitvoering van deze grootschalige renovatie. Met zijn persoonlijke betrokkenheid bij het project heeft Jalving unieke inzichten en verhalen te delen die het proces nog boeiender maken.

Praktische Details

De lezing zal plaatsvinden op zaterdag 22 maart in het Nationaal Baggermuseum, met aanvang om 13.30 uur en inloop vanaf 13.00 uur. Voor een bijdrage van €8,50 kunnen bezoekers genieten van de lezing inclusief één consumptie. Voor €12,50 krijgen bezoekers niet alleen toegang tot de lezing en een consumptie, maar ook toegang tot het museum.

Aanmelden

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door een e-mail te sturen naar [email protected] met vermelding van het aantal personen, e-mailadres en telefoonnummer. Mis deze unieke kans niet om meer te weten te komen over de innovatieve renovatie van de Afsluitdijk en geniet van een bezoek aan het Nationaal Baggermuseum.

Foto: Een historisch moment tijdens de sluiting van de Vlieter op 28 mei 1932, tentoongesteld in het Nationaal Baggermuseum.