Station Sliedrecht Baanhoek staat al sinds het begin van dit jaar voor een uitdaging, aangezien de lift buiten werking is. Helaas blijft dit probleem naar verwachting nog lang bestaan omdat de lift niet te repareren is en volledig vervangen moet worden. Dit verontrustende nieuws werd gecommuniceerd door spoorbeheerder ProRail op donderdag 27 maart 2025.
Uit recent onderzoek is gebleken dat de volledige liftinstallatie gedemonteerd en vervangen moet worden. Het proces wordt bemoeilijkt door de nabijheid van de spoorlijn, bovenleidingen en hoogspanningskabels. Een kraan zal betrokken zijn bij het verwijderen van het dak van het liftgebouw en de liftcabine. Bovendien vereist dit een bestelling en installatie van een geheel nieuwe liftmachine, wat de operatie complex maakt volgens ProRail.
ProRail werkt nauw samen met leveranciers om de lift zo snel mogelijk te herstellen. De planning hangt af van verschillende factoren, zoals de levering van de nieuwe liftmachine en het zich voordoen van een geschikte treinvrije periode. De inzet is om reizigers zo spoedig mogelijk weer toegang te bieden tot de lift, waarbij ProRail zich verbindt om reizigers regelmatig op de hoogte te houden van de voortgang van de werkzaamheden.
Voor personen die afhankelijk zijn van de lift of rolstoelgebonden zijn, heeft ProRail alternatieve oplossingen geboden. Op reizigers die treinreizen uitsluitend kunnen maken met een lift, heeft ProRail een mogelijkheid voorzien om contact op te nemen met NS Klantenservice op 030-2357822. In dergelijke gevallen kan men in aanmerking komen voor een taxi, waarbij ProRail de taxikosten vergoedt voor reizen vanaf of naar het eerstvolgende toegankelijke station.